Ismerkedés az animével 1.- Death note elemzés/kritika

„Sokan vannak, akik élnek, pedig halált érdemelnének. És vannak,akik meghalnak, pedig életet érdemelnének. Nekik mit tudsz adni? Hát akkor ne siess úgy a halálos ítéletekkel. Hiszen még a legbölcsebbek se látják mindennek a végét.”-mondta Gandalf Frodónak a Gyűrűk Urában egy másik történetben, egy másik világban, egy másik korban. Azonban, ha ehhez a sorozathoz kellene egyetlen idézetet társítani, ez lenne a legjobb. Életem első komolyabb animéje, amit végig is néztem és egy hét alatt ledaráltam. (természetesen sok spoilerrel)

 

 

A történet elég ismert, zanzásítva arról szól, hogy egy végzős gimnazista, Light Yagami, talál egy halálfüzetet, egy listát, amelybe halálistenek írják leendő áldozataik nevét, idejét, valamint körülményeit is. A srác pedig arra akarja használni a ráruházott hatalmat, hogy megtisztítsa a világot a bűnözőktől és ez új világot teremtsen. Ám a megmagyarázhatatlan gyilkosságokra több nemzetközi rendőrség is felfigyel…

Eleinte megpróbáltam krimiként kezelni és mivel ezt megelőzően az egyetlen találkozásom az animével a Lovely Complex volt és kisgyerekkoromban a Pokémon, nem tudtam mire számítsak. Az intro egy kicsit ismerős volt, mert arra emlékszem, hogy régen, a TV-ben este az Animax-on adták és általános iskolás voltam amikor ez itthon meg, érdekelt, de egyértelműen fiatal voltam hozzá. Néhány rész után viszont teljesen átértékeltem az eddig történteket és úgy álltam hozzá, hogy ez egy negatív fejlődéstörténet.

Nagyon erőteljes a lélektaniság, a fontosabb szereplők kidolgozottak, árnyaltak és emberiek. Emellett nem elhanyagolható a szimbólumok használata sem, rengeteg bibliai párhuzam és nyugati kultúrkörre való utalás van a sorozatban.

A főszereplőnket, Lightot nem tudtam hova tenni. A sorozatban egy zseni gyerek, aki nem csak az osztályának, hanem vélhetően egész Japánnak az egyik legokosabb gimnazistája. Intelligens, jóképű és határozott, nagy igazságérzettel, ugyanakkor egyáltalán nem őszinte, manipulatív és erőteljes felsőbbrendűségi érzése van. A fontosabb kapcsolatai sem kifejezetten szorosak, valamint az érzelmeit is sok esetben megjátssza. Se a családjával, se az osztálytársaival. Példaképe az apja, aki rendőrfőnök. Pszichopata személyiségjegyei is vannak, amit egyértelművé tesz a karakter istenkomplexusa (Én leszek az új világ istene), ugyanakkor motivációja a füzet használatához egyfajta szociális érzékenységet is feltételez, hiszen ki ne akarná valamilyen szinten megszabadítani a világot a bűnözőktől? Egy kiforratlan, éretlen személyiség, nagyon naiv, utópisztikus elképzeléssel. Személyiségének torzulását nagy részben fiatalon ölébe hulló hatalom, a mások életéről való döntés lehetősége okozza. Kezdetben koncepciójához hűen csak a legnagyobb bűnözőkkel számol le, de később már mindenki veszélybe kerül, akinek köze lesz a nyomozáshoz ,ez pedig önbíráskodáshoz vezet, valamint több követőre és riválisra is talál. A karaktere számomra ambivalens, mert részben egyet értek vele, tényleg sok bűnöző van, de az eszköz , amivel véghez akarja vinni a tervét, egyáltalán nem etikus.

A másik kulcsfontosságú szereplőnk L, aki sok szempontból Light ellentéte. Egy közepesen erős autizmus jeleit mutató zseniális logikai érzékkel megáldott nyomozó. Visszahúzódó, szerény, de sok esetben, főleg abban az időszakban, amikor nincs  Lightnál a halálfüzet, az ő megjegyzései oldják a történet feszültségét. Mivel a szimbólumok és a párhuzamok által sok a Bibliára való utalás, nem kerülhető ki ez az értelmezés sem, ami alapján több helyen őt említik a sorozat Messiás-karaktereként. A halála, -ugyanúgy, ahogy később Lighté- szimbolikus és a sorozat erkölcsi üzenete szempontjából szükségszerű is.

A sorozatban a női szereplők nem hangsúlyosak, Misát leszámítva tulajdonképpen mellékszereplők. Light anyja a hagyományos háziasszony szerepben látható, Light húga pedig nem sokat szerepel, a sorozat elején jellemzően a kishúg szerepét tölti be, az ő elrablása és annak következménye, a bénulás mégis egy újabb lépést jelent Light teljes erkölcsi hanyatlása felé. Light első tulajdonképpeni ártatlan áldozata, Naomi Misora viszont egy bátor lány egy nyomozó, aki vőlegénye, a szintén nyomozó Raye Pember halála után kezd el kutatni a rejtélyes Kira után. Misa, a női főszereplő eleinte Light riválisa második Kiraként, majd szövetségese, de a sorozat folyamán egy teljes mértékben kihasznált, bábként kezelt lánnyá válik, akinek Lighthoz hasonlóan a füzettel való kapcsolat okozza a bukását.

A halálistenekről viszonylag keveset tudunk meg, azon kívül, hogy unalmas, egyhangú életüket egy külön síkban élik. A sorozatban összesen két halálisten kap fontosabb szerepet, Ryuk, aki Light-ot kíséri, azután, hogy hozzá kerül a füzet, illetve Rem, aki Misát kíséri, akiknek hozzáállása a világhoz, az emberekről alkotott képe nagy mértékben eltér. Míg Ryuk érdeklődéssel viszonyul az emberek világához, Rem-aki egyértelműen szereti Misát bár ez leginkább egyfajta anyai törődés- viszont mélységesen megveti az embereket, a hatalom és pénzéhségüket. Misával való kapcsolata egyben a vesztét is okozza, hiszen a védelmében követ el gyilkosságot. (az animében való kapcsolatuk elején a visszaemlékezés is előrevetíti Rem sorsát). Ryuk a sorozatban hasonló szerepet tölt be, mint Lucifer az Ember tragédiájában, illetve Mephisto a Faustban. Egyrészt cinikus megjegyzései által humorforrás, másrészt viszont folyamatosan emlékezteti Lightot a saját magának kiszabott feladatra.

A főszereplő jellemfejlődése fokozatosan felépített. Az értékvesztés szempontjából viszont kiemelendő L, Raye Pember és menyasszonya, valamint  az apja halála. Raye Pember egy FBI nyomozó volt, akinek a nevét azután írja bele a füzetbe, hogy kapcsolatba kerül vele menyasszonyának hasonló a sorsa. Light kapcsolata L-el és az az időszak, amikor nincsenek emlékei, egyfajta kilépési lehetőséget jelentene, azonban amikor a nyomozó meghal a 25. részben, a fiún elhatalmasodik Kira-énje, amivel együtt a kamaszkori ártatlanságát és ideológiájához való ragaszkodását is elveszíti. Light leépülése a finálé előtt a 29. részben csúcsosodik ki, apja halálakor, aki mint szakmai és erkölcsi példaképként volt jelen az életében.

Én ezt a sorozatot bátran merem ajánlani mindenkinek, akit érdekel, azoknak is, akiket nem kifejezetten érdekel maga az anime. Ajánlom azoknak is, akik a Bűn és Bűnhődést, a Faustot és az Ember Tragédiájában szerették a lélektaniságot, illetve a filozófiai, erkölcsi vonalat. Elgondolkodtató, nagyon jól felépített és kidolgozott karakterek vannak benne.

Egyben érdekességként ez a legtöbb nyelven végignézett sorozatom, mivel a youtube-on több angol nyelvű rész le van tiltva. A magyar szinkront gyengének találtam, de az angol szinkron minőségi, szépen és tisztán beszélnek benne. Első animének is ideális.